شناسهٔ خبر: 33540 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز همکاری دانشگاه علامه با دانشگاه‌های دولتی روسیه

تفاهم نامه همکاری های علمی بین دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه های دولتی سن پترزبورگ و مسکو امضا شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین سلیمی به همراه هیئتی از دانشگاه علامه طباطبایی ۱۱ الی ۱۳ خرداد با حضور در دانشگاه دولتی  و دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ و دانشگاه زبانشناسی، دانشگاه دولتی روابط بین الملل و دانشگاه علوم انسانی مسکو ضمن عقد تفاهم نامه همکاری در خصوص برنامه ریزی فعالیتهای مشترک آتی به مذاکره پرداختند.

در ملاقات رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و زاوارزین معاون دانشگاه دولتی سنپترزبورگ، طرفین ضمن معرفی ظرفیتهای موجود در دو دانشگاه در خصوص همکاری های مشترک آتی به ویژه در حوزه مطالعات شرق شناسی به توافق اولیه رسیدند و قرار شد رئیس دانشگاه دولتی سنپترزبورگ و معاون وی شهریور ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی به ایران سفر کنند.

همچنین سلیمی و هیئت همراه در ملاقات با آلکساندر زاپیسوتسکی، رئیس دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سنپترزبورگ، ضمن عقد تفاهمنامه همکاری مشترک در خصوص برگزاری همایش «ویژگیهای مشترک فرهنگی ایران و روسیه» به توافق رسیدند.

در این مذاکرات ۲ طرف علاوه بر توافق بر سر برگزاری همایش «ویژگیهای مشترک فرهنگی ایران و روسیه»، که زمان برگزاری آن اردیبهشت سال ۱۳۹۵ خواهد بود، در خصوص همکاری و مشارکت علمی در بخشهای مرتبط و متناسب با ظرفیتهای طرفین نیز به تفاهم اولیه رسیدند. به پیشنهاد دکتر سلیمی با توجه به ظرفیت دانشگاه علامه طباطبایی و تجربه دو سال گذشته در ارائه راهکار جهت حل مسائل و مشکلات دستگاههای اجرائی، طرفین در خصوص راه اندازی مرکز بین المللی حل و فصل منازعات بین المللی به توافق اولیه رسیدند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در سفر به روسیه، عصر روز ۱۳ خرداد در میزگرد بزرگداشت امام خمینی (ره) که توسط رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با حضور محققان ایرانی و روسی در محل موسسه فلسفه آکادمی علوم روسیه برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

دانشگاه دولتی سنپترزبورگ روسیه، با ۲۵۱ سال قدمت دومین دانشگاه قدیمی این کشور محسوب می شود و به واسطه استقلال نسبی از وزارت علوم روسیه ریاست آن مستقیما از طرف رئیس جمهور منصوب می شود. همچنین در دانشکده شرق شناسی این دانشگاه که مکتب شرق شناسی مختص خود را داراست ۱۰۰ زبان شرقی آموزش داده می شود و آموزش زبان فارسی نزدیک به ۲۰۰ سال در این دانشکده قدمت دارد.

نظر شما